9. Köp inte texter som är skrivna i ett kontorslandskap

Din spelplan, som köpare eller producent, ser ut så här:

Hjärnan – Människans hjärna tar emot 11 miljoner bitar intryck varje sekund från våra yttre sinnen, enligt forskare. Ögonen ögadras alltid till en rörelse och hjärnan registrerar alla ljud. Det är nedärvda beteenden som bidragit till att människan har överlevt som art, så det är inte något vi kan göra oss av med hux flux.

Arbetsminnet ­– är utan tvekan futtigt. Det har plats för information som motsvarar sju bit. Det rymmer ett telefonnummer, men inte ett riktnummer har någon sagt. Tänk dig en vindrutetorkare som ständigt sveper över rutan; så fungerar arbetsminnet. Det fylls ständigt på med ny information som raderas. Och, som du precis läst, är det 11 miljoner bitar intryck varje sekund som konkurrerar om att ta plats i arbetsminnet.

Kontorslandskap – Vi blir avbrutna var elfte minut i ett kontorslandskap, enligt forskare. Det innebär att du flyttar uppmärksamheten – från det du håller på med, till det som stör. Och varje gång tar det upp till 25 minuter att komma tillbaka mentalt till den ursprungliga arbetsuppgiften. Den som skriver är med andra ord aldrig riktigt helt fokuserad på sin arbetsuppgift. Och det blir dyrt för den som betalar för den.

Skrivprocessen – Det är få aktiviteter som är så kognitivt krävande som att skriva, enligt forskare. Det är en problemlösande process som både är komplex och lättstörd. Samtidigt som du skriver, tänker du på hur fortsättningen av meningen ska formuleras, vilka ord du ska använda och hur du ska passa in det nya, i det du redan skrivit och planerar att skriva. Där någonstans går gränsen för vad arbetsminnet klarar av.

Läsprocessen – Att skriva består till stor del av att läsa – och även det är en skör och lättstörd process.

FlowKreativitet – är ytterligare en känslig process. Jag intervjuade Fredrik Ullén, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet och internationellt verksam konsertpianist. New York Times betecknade hans solodebut i New York 2001, med Ligetis etyder, som ”spektakulär”. Fredrik Ullén, som studerar inlärning, kreativitet och flow, säger: ”Ju mer ostörd jag kan vara desto mer flow, desto mer fokus och desto bättre går det – tveklöst”.
Han samarbetar med flow-begreppets skapare Mihály Csíkszentmihályi.

Ja, men… Det är klart att du kan springa en VM-final i foppatofflor, hoppa höjd i högklackat eller sitta och skriva i ett kontorslandskap. Men det går inte lika snabbt och du når inte lika högt.



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*