Kommunicera på hjärnans villkor

Kommunikationspaletten

”Det är inte bara intressant att ta del av Tomas Dalströms rön, det är en nödvändighet för den som vill förstå VARFÖR somliga texter berör medan andra bara stör.”
Björn Rietz, copywriter, creative director, Rietz Works AB

”Tomas Dalströms öppnar ögonen för oerhört intressanta samband. I sin föreläsning visar han en förmåga att förankra teoretiska kunskaper i begripliga sammanhang.

Att han är ledig till sitt sätt, opretentiös och skicklig på att få kontakt med dem som lyssnar, gör inte saken sämre.”
Hans Wiechel, universitetsadjunkt och lärare på journalistprogrammen, vid Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap, Umeå universitet.

”Det är utan tvekan en av de mest givande och lärorikaste föreläsningar jag någonsin gått på, även utanför skolan.

Det du föreläste om är till en jättestor hjälp överallt, speciellt inom mitt kommande yrke. Samtidigt lärde man sig mycket om sig själv och varför man har haft vissa tankar tidigare.

Därför får du 10 av 10 möjliga från mig, gällande både ämnet, retorik och intresse!
Sandra Eriksson, studerande, Medieinstitutet och nyutexaminerad utbildningsproducent blended learning

 

Så når du mottagarens hjärna

Vi går igenom hur läs- och skrivprocessen fungerar ur hjärnans perspektiv – och hur du skriver texter som kommunicerar på hjärnans villkor (samma grundprinciper gäller även för muntlig kommunikation).

Ni får konkreta råd och verktyg för effektivare kommunikation – men också tankeväckare och aha-upplevelser.

 ”Alla texter som produceras ska utföra ett arbete. Alla texter som används – externt eller internt – kommer därför att generera intäkter eller skapa kostnader.”

Timglas - litenDu får svar på grundläggande frågor som:

• Hur ska din text se ut för att attrahera läsarens hjärna?
• Hur ska en rubrik skrivas på nätet?
• Varför kommunicerar korta texter sämre?
• Varför kraschar läsarens korttidsminne?
• Hur lagras information i långtidsminnet?
• Vad tittar läsarna intuitivt på när de kommer till en webbsida?
• Hur långt läser de i en text på webben?
• Vad kan jag göra för att få läsarna att fortsätta att läsa i min text?
• Och hur..?

Genomgång av era webbsidor

Vi går tillsammans igenom era webbsidor. Tomas Dalström fokuserar i första hand på hur hjärnan navigerar i texten och textens arkitektur, snarare än innehållet, men det brukar alltid bli diskussion om texter, bilder etcetera.

Varje deltagare/organisation skickar länkar till några webbsidor innan utbildningen börjar.

Kontakta mig för mer information: 070- 606 83 84 eller tomas@veryimportantbrains.se

Be Sociable, Share!