Responsiva webbtexter – på hjärnans villkor

Tomas Dalström”Tomas Dalström öppnar ögonen för oerhört intressanta samband. I sin föreläsning visar han en förmåga att förankra teoretiska kunskaper i begripliga sammanhang.
Att han är ledig till sitt sätt, opretentiös och skicklig på att få kontakt med dem som lyssnar, gör inte saken sämre.”
Hans Wiechel, universitetsadjunkt och lärare på journalistprogrammen, vid institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap, Umeå universitet
 ”Det är lätt att tro att bara för att våra telefoner, paddor och datorer får snabbare processorer och blir coolare – blir även vi det. Så är det inte. Våra hjärnor fungerar fortfarande på ungefär samma sätt som cromagnonmänniskans.Ska vi kommunicera digitalt, måste vi inse att det är mycket som ska klaffa. Om vägarna in i våra hjärnor, via text på webben, talar Tomas Dalström.Han beskriver på ett pedagogiskt och intressant sätt hur vi måste göra för att bli lästa och förstådda. Oavsett vilka tekniska landvinningar som görs.
Anna Olofsson, marknadschef, Umeå kommun
Arrangör: Marknadsföreningen i Umeå”
Inspirerande föreläsning –  jag  vill bara höra mer!”
Gunilla Styhr, journalist, skribent, webbredaktör, Uppsala universitet
Arrangör: Suniweb – Sveriges universitets och högskolors webbnätverk – 22-23 oktober 2014.
”Jag går från föreläsningen… glad och inspirerad över att äntligen ha fått höra den responsiva design-lösningen problematiserad, en problematisering jag tycker jag hör alldeles för sällan.” Läs mer
Magdalena Munther, språkkonsult, Kommunikationsenheten, Umeå universitet.
Arrangör: Suniweb – Sveriges universitets och högskolors webbnätverk – 22-23 oktober 2014.

Mycket intressant och duktig föreläsare.”
”Viktigt ämne i tiden. Mersmak!”
”Duktig! Kunde lätt förmedla det han ville.”
Intressant. Hade velat höra mer.”
”Lite nya kunskaper som jag kan ha användning av.”
Mycket bra!”
En årligen återkommande utbildningsdag, Plural, för informatörer i Norr- och Västerbotten, 2014-10-02

Så får ni ut maximalt i alla kanaler

Målgrupp: företag, myndigheter, kommuner, utbildningar

Forskare talar om fyra separata ekosystem – papper, mobil, surfplatta och dator – med olika förutsättningar.

hur bra är responsiv webbdesign och ”mobile first” ur ett kommunikativt perspektiv? Och är den anpassad till hjärnans sätt att arbeta?

Möjligheten att publicera en text i alla kanaler är förstås lockande, men det finns en uppenbar risk för att kommunikationen eller försäljningen inte får önskad effekt.

Konkreta råd och verktyg för en responsiv webbplats

Timglas - liten1. Vi börjar med en genomgång av hur hjärnan arbetar. Några exempel: Hur fungerar kortids- och långtidsminnet? Hur lagrar och hämtar hjärnan information? Hur fungerar skrivprocessen – och hur skriver du texter som kommunicerar på hjärnans villkor?

2. Vi fortsätter med att fördjupa oss i vad forskare och andra specialister säger om responsiv webbdesign. Ni får konkreta råd och verktyg för effektivare kommunikation.

• För- och nackdelar med responsiv webb – ur ett kommunikativt perspektiv.
• Vad ska ni prioritera i er kommunikation?
• Hur tittar våra hjärnor intuitivt på papper, en dator, smartphone och surfplatta?
• Man talar om fyra separata ekosystem med egna regler.
• Hur påverkar människors relation till olika kanaler era möjligheter att kommunicera?
• Så tillfredsställer du olika typer av besökare – inom ramen för responsiv web.
När, var och hur läser vi i olika kanaler?
Så skriver du responsiva texter.
• Responsiv webbdesign inte så begränsat och statiskt som många tror.

Kontakta mig för mer information: 070-606 83 84 eller tomas@veryimportantbrains.se

Be Sociable, Share!