Läs vad andra tycker…

 

”Han gav tips om hur man ska plugga för att hjärnan ska ta in det.” elev, år 7, Dalarö skola.

Det var många som uppskattade dina illustrationer, bland annat timglaset om arbetsminnet.
Lärare Dalarö skola, Haninge


Klassisk musik ljuder behagligt ur högtalarna när jag går in i lokalen och sätter mig på en ledig stol. På en vägg visas en film som visar den mänskliga hjärnan som i blå nyanser pulserar till musiken. Så börjar Tomas Dalström sin föreläsning om läs och skrivprocessen, och hur den påverkas av multitasking.

Hon har ”många järn i elden” ett uttryck för människans förmåga att hålla flera tankar och uppgifter igång samtidigt. Tomas förklarar på ett enkelt och förståeligt sätt hur det fungerar. Hjärnans arbetsminne är inte så stort som jag trodde.

Klarar människan att hålla fler tankar igång samtidigt? Hur påverkas vi av all information och alla intryck när vi arbetar med något som kräver vår koncentration? Hur får vi läsinlärningen att fungera på bästa sätt, vad är bäst att läsa på?

Dessa frågor får tänkvärda, och en del självklara svar under Tomas föreläsning om: ”Läs och skrivprocessen – hur går den till och hur påverkas den av multitasking?”
Lars Preuss, specialpedagog, Göteborgs högre samskola
Arrangör: GR Utbildning, Göteborgsregionens kommunalförbund

”Det är utan tvekan en av de mest givande och lärorikaste föreläsningar jag någonsin gått på, även utanför skolan.

Jag lärde mig så oerhört mycket på de få timmarna och känner att det nästan är tragiskt att skolan inte tog in dig tidigare och fler gånger!

Det du föreläste om är till en jättestor hjälp överallt, speciellt inom mitt kommande yrke. Samtidigt lärde man sig mycket om sig själv och varför man har haft vissa tankar tidigare.

Därför får du 10 av 10 möjliga från mig, gällande både ämnet, retorik och intresse!”
Sandra Eriksson, studerande, Medieinstitutet, Stockholm

Kontakta mig om du vill tala med någon som jag föreläst hos.

Be Sociable, Share!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*