Skolan: Därför presterar elever som multitaskar sämre

Kommunikationspaletten

 

Att läsa, skriva och plugga – och samtidigt skicka sms, lyssna på musik, kolla på Facebook och lägga upp en bild på Snapchat – är en del av vardagen för många elever.

Men hur går inlärning, läs- och skrivprocessen till – med utgångspunkt från hjärnan? Och hur påverkas hjärnan – och betygen – av multitasking och störande miljöer. Läs vad andra tycker här

Forskning visar att de som försöker göra flera saker samtidigt:

1. är mindre uppmärksamma
2. har sämre minne
3. presterar sämre – effektiviteten kan halveras
4. kommer inte in mentalt i en ny uppgift lika snabbt – som de som gör färdigt en sak i taget.


Det här kommer vi bland annat att tala om:

Med utgångspunkt från forskning beskriver jag bland annat:

  • Timglas - litenHur vårt medvetande fungerar.
  • Om att uppmärksamhet à la tjuren Ferdinand, Carolina Klüft och alarmcentral ständigt konkurrerar om makten. (Vi är mer i alarmcentralen idag.)
  • Hur långtidsminnet och det futtiga korttids-/arbetsminnet fungerar.
  • Hur hjärnan lagrar och hämtar information.
  • Hur läs- och skrivprocessen går till (att skriva är bland det mest kognitivt krävande vi gör).
  • Hur vi skriver texter som kommunicerar på hjärnans villkor.
  • Varför det är svårare att läsa på datorskärm, smartphone och surfplatta (jo, det gäller alla åldrar).
  • Hur hjärnan påverkas när vi multitaskar (växlar mellan läxan/arbetet, Facebook, Spotify etcetera). Och hur det i sin tur påverkar vår förmåga att läsa, skriva, tänka och lära oss.
  • Vad händer i hjärnan när vi sitter i störiga miljöer, som exempelvis klassrum?
  • Och hur påverkas möjligheterna till inlärning (lagra information i långtidsminnet) när vi ständigt kollar på mobilen?

Jag ger konkreta råd och tips om hur vi kan studera och arbeta på ett sätt som passar hjärnan bättre. Vinsten är att uppgiften tar kortare tid, resultatet blir bättre och vi får mer fritid.

Det brukar bli mycket frågor och diskussioner, eftersom många känner igen sig.


Målgrupp
:
elever/studenter, lärare och föräldrar.

 

Kontakta mig för mer information:
070- 606 83 84 eller tomas@veryimportantbrains.se

Be Sociable, Share!