10. Därför ska ni inte ens fundera på öppna klassrum eller bibliotek

På Brunnsängsskolan, i Södertälje, rev de väggarna och skapade öppna klassrum. Både lärare och elever stördes av ett ständigt bakgrundsbrus, så väggarna byggdes upp igen. På Dragonskolan, i Umeå, bestämde arkitektbyrån, från Stockholm, att väggarna till biblioteket skulle rivas. Som om inte det räckte byggde de en scen – så när ett band spelar störs både personal och besökare på biblioteket. Protesterna resulterade i att biblioteket inte växte ut i folkvimlet och att man byggde en glasvägg, som inte – heller det – är ett bra alternativ.

Vad lär vi oss av detta? Lita inte på arkitekter och skaffa mer kunskap.

ögaHjärnan – Människans hjärna tar emot 11 miljoner bitar intryck varje sekund från våra yttre sinnen, enligt forskare. Ögonen dras alltid till en rörelse och hjärnan registrerar alla ljud. Det är nedärvda beteenden som bidragit till att människan har överlevt som art, så det är inte något vi kan göra oss av med hux flux.

Arbetsminnet ­– har plats för information som motsvarar sju bit. Det rymmer ett telefonnummer, men inte ett riktnummer har någon sagt. Tänk dig en vindrutetorkare som ständigt sveper över rutan; så fungerar arbetsminnet. Det fylls ständigt på med ny information som raderas.

Störningar – När något stör dig flyttar du intuitivt uppmärksamheten från det du håller på med – till det som stör. Och varje gång tar det upp till 25 minuter att komma tillbaka mentalt till den ursprungliga arbetsuppgiften, enligt forskning. Ett tungt argument.

SkrivprocessenFå aktiviteter är så kognitivt krävande som att skriva, enligt forskare. Det är en problemlösande process som både är komplex och lättstörd. Samtidigt som du skriver, tänker du på hur fortsättningen av meningen ska formuleras, vilka ord du ska använda och hur du ska passa in det nya, i det du redan skrivit och planerar att skriva. Där någonstans går gränsen för vad arbetsminnet klarar av.

Läsprocessen – Att skriva består till stor del av att läsa – och även det är en skör och lättstörd process.

FlowKreativitet – är också en känslig process. Jag intervjuade Fredrik Ullén, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet och internationellt verksam konsertpianist. New York Times betecknade hans solodebut i New York 2001, med Ligetis etyder, som ”spektakulär”. Fredrik Ullén, som studerar inlärning, kreativitet och flow, säger: ”Ju mer ostörd jag kan vara desto mer flow, desto mer fokus och desto bättre går det – tveklöst”.
Han samarbetar med flow-begreppets skapare Mihály Csíkszentmihályi.

Var god stör ej!



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*