Så tyckte läsarna om första upplagan

”Tomas Dalström beskriver olika teorier, men ger också gott om konkreta råd. Vad är en bra rubrik? På vilket sätt läser vi annorlunda på en datorskärm? Hur fungerar korttidsminnet?
I Bäst i text ryms teorier som går på tvärs med vad som vanligen sägs om läsbarhet och boken är intressant för alla som på något sätt arbetar med text.”
Internetworld

Bäst i text liten, första bokenHela tiden bottnar råden i aktuell forskning. Detta är användbar populärvetenskap. …aktuellt, relevant, välskrivet.”
Språktidningen

En bibel för alla skribenter.”
Elektronik i Norden

”En mycket tankeväckande och intressant bok! Jag sträckläste den i helgen.
Tone Petrelius, TCO Development, Stockholm

Tomas Dalström är inte bara en intressant föredragshållare i ämnet att skriva väl. Han skriver dessutom väl. Om att skriva väl.”
Jan Åberg, Copywriter och partner, Ehrenstråhle BBDO, Stockholm

”Jag har med stor förtjusning läst din bok och anser mig ha god nytta av den i mitt arbete som redaktör. Boken bidrar till nyttig kunskapsutveckling för alla läs- och skrivmänniskor!”
Hans Carlberg, redaktör, Specialpedagogiska institutet

”Tomas Dalström har en ypperlig förmåga att göra skrivarkonstens tysta kunskap synlig. Han använder själv mönstret han förordar: goda exempel, symboler, associationer och hjärnforskningsanknytning. Boken har en inbyggd dramaturgi som gör att jag läser den, trots att jag inte har tid. Journalister, lärare, politiker, kommunikatörer och blivande författare borde läsa boken. Den är också utmärkt som kursbok i skrivarkurser.”
Marja-Riitta Ritanoro, rektor, MKFC, Stockholm och världen

Gratulerar till denna fina bok. Mycket lättläst och klart tankeväckande. Boken lever sitt eget recept om ”flöde” eller ”flow”. Jag rekommenderar många att läsa och stimuleras av denna bok.”
Leif Edvinsson, professor i intellektuellt kapital

Alla som har som jobb att läsa eller att skriva borde läsa allt nyttigt som finns att läsa om att läsa och skriva. På en sådan lista bör denna bok finnas med.”
Fredrik Härèn, författare och föreläsare

På en femgradig skala får boken fem pennor eller om man så vill fem datormöss!
Redaktören

One of the cool things… is that he links content to cash, that all texts are used in some way and have the potential to generate either a profit or, unfortunately, a loss if incorrect. Words equal money – I like that.”
­University Usability

I min hylla kommer den att få leva på samma hylla som ”I trygghetsnarkomanernas land”, av David Eberhard, och ”Hångla mera”, av Klas Hallberg. En hylla där grundläggande livsviktiga förutsättningar har sin plats.
JEPE´s blog – läs mer här

Hjärnan måste vara utgångspunkten.”
DN

”En välskriven bok! Fylld med värdefulla kunskaper och tips för hur du når fram med ditt budskap och fångar läsarens intresse. Bör läsas av alla som skriver texter och manus för att förmedla kunskap, inte minst inom e-Learning.”
Jerry Ando, vd e-Learning, Accoll, Umeå

Alla som skriver borde läsa den här boken.”
Jan Lapidoth, bokförläggare, Bookhouse, som bland annat ger ut Funky Business och Karaoke Capitalism av Kjell A Nordström och Jonas Ridderstråle

Det skrivna ordet är mycket viktigt för hur ett varumärke uppfattas. Vill man upplevas som bäst, måste man också vara bäst i text – internt i företaget och externt mot marknaden.”
Tomas Conradi, varumärkesexpert, grundare av Differ

Boken har sin självklara plats bland de senaste årens bra böcker om språk och kommunikation.”
Hans Siljebäck, försäljningsansvarig, Core Comp Communication

”Vi zappar oss genom våra liv, menar Tomas Dalström, och som textförfattare måste vi erövra homo zappiens uppmärksamhet gång på gång i en text. I den här boken har han samlat forskning om hur hjärnan fungerar då vi läser en text och hur vi som skribenter kan använda den kunskapen för att skriva texter som väcker intresse och håller läsaren kvar, både i papperstidningen och på webben.”
Journalisten

”I jakten på den perfekta texten så har jag saknat litteratur som inspirerar till att hitta metoder att utvärdera och spetsa orden och innehållet.
I Tomas Dalströms bok Bäst i text – Läseboken/Skrivboken har jag funnit en följeslagare för inspiration, tydlighet och effektivitet i mitt skrivande. Köp den och inspireras till att skriva texter som verkligen berör och förändrar.”
Ola Ekman, inspiratör & copywriter, Göteborg

”… innehåller även koncisa råd till alla oss därute med skribent på visitkortet, till exempel avsnittet ‘Varför kraschar läsarens korttidsminne när du skriver långa meningar?’. Där fick även vi lära oss något, det måste erkännas. I övrigt är vi kompletta.”
FutureLab

Be Sociable, Share!