8. Så hamnar informationen i långtidsminnet

Våra hjärnor tar emot 11 miljoner bitar intryck varje sekund och vi tänker 60 000 tankar varje dag. Den stora frågan är förstås vad – av allt detta – hamnar i långtidsminnet. För det räcker förstås inte att du uppmärksammar ett budskap.

Forskarna säger att det i huvudsak sker på tre sätt: genom traumatiska och euforiska upplevelser samt repetition.

HjärtaTraumatiska upplevelser är så starka att de lagras direkt i långtidsminnet. Alla inblandade sinnesreglage dras upp i topp och du kommer  att minnas händelserna för all framtid. Likadant är det med euforiska upplevelser, som den första kärleken, bröllop, barnens födelse och så vidare.

I alla andra fall är repetition en förutsättning för att programmera in något i långtidsminnet. Det är förklaringen till att repetition är ett mantra i reklambranschen; du ser samma annonser och tv-reklam flera gånger. Repetition är också viktigt vid all inlärning.

Inlärning – ett avtryck i hjärnan

Tänk dig en slät klump med modellera. Den symboliserar din hjärna och första gången du kommer i kontakt med något, så lämnar det ett avtryck i hjärnan. Någon har sagt att det är som att dra en tunn linje med lillfingernageln i leran. När du upprepar det blir strecket djupare. Och ju djupare det är, desto lättare går det.

Ett exempel: Du försöker lära dig spela riffet till Smoke on the water. Det går lite knackigt, men efter mycket träning sitter det. Du har skapat ett neuralt nätverk.

Super MarioSuper Mario hoppar i rätt ögonblick

Hjärnan försöker hela tiden effektivisera processerna, genom att skapa neurala nätverk. De styr din kropp, ditt tal, medverkar i dina beslut och utför dina beslut. De hjälper dig att automatisera proces­serna. Och faktum är att mycket i din vardag har blivit automatiserat.

Du vet – utan att räkna – vad åtta gånger tre är. Du kommer inte ihåg om du låste dörren när du gick ut, men i de flesta fall har autopiloten varit påkopplad och dörren är låst. Bilkör­ningen har gått från det stadium där varje moment var medvetet och krävde stor koncentration till något du gör helt automatiskt. Du väljer utan att tveka ditt jeansmärke, bland alla andra märken i affären. Och efter många timmars repetition hoppar Super Mario i exakt rätt ögonblick för att undvika ett hinder i Game Boy.



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*